יום חמישי, 17 ביוני 2010

ביקורת דאודורנט


מי מאיתנו לא מגדל או מגדלת שערות במהלך החורף ועם בוא הקיץ מורידה אותן? כולנו. את מהפכת חורף 73 קיבלנו כבומרנג בתצורת הבייבי-בום שבא מאוחר יותר לביטוי בעודף חיילים בעורף במלחמת המפרץ הראשונה. וכל זאת להראות לכם כמה טיפוח ואסתטיקה הם ממש כאפקט-פרפר כאוטי שמשק כנפיים קל כעשרים שנה קודם גורם שערה אדירה לאחר מכן. היה זה, כך נדמה לי, ישעיהו ליבוביץ שכתב "יהודונאצים" על כל אותם בלתי מטופחים ומטופחות שמרשים לעצמם להסתובב בחורף בשמלות ומכנסיים ארוכים ולהסתיר את מה שרואים ויודעים רק יודעי חן. כשליבוביץ אמר יהודונאצים הוא ידע על מה הוא מדבר. לייבוביץ', כך מסתבר מדגימת רקמות השוואתית שעשו במכון ויצמן בין מוחו שלו למח של איינשטיין, נושא את כרומוזום Y הידוע לשמצה אשר מדכא טיפוח ומעודד גדילה של שיער. זהו אותו פרד"ס בו דנה המשנה ואותו משק כנפי פרפר כאוטיים שאת אותותיהם אנו מבינים רק היום, כאלפיים שנה ובעזרת המדע המודרני.

את הדאודורנט H2SO4 רכשתי מבעוד מועד ומתוך ידיעה ברורה שהקיץ הזה אני מתחתן ויהי מה. כפי שנאמר לי בחנות התמרוקים של ישראלה הכהן-זביידי, לתכשיר זה יש להתרגל ולהכין את השטח: ראשית המשתמש המתחיל צריך לגדל את שיער בית השחי כדי להגן על הרך. במשיחה ראשונה תחוש בכאב עמום שלאט לאט, בדרך הטבע ואם לא ידועות רגישויות ספציפיות, ילך ויחריף. בימים הראשונים תיווצר כוויה מדרגה שלישית אך אל חשש, בשביל זה יש יוגורט (וכאן שוב אנו חוזרים לחכמת הקדמונים). נקודת המפנה הקלינית מצויה דווקא, תתפלאו, בבדיקת דם שגרתית (מומלץ לאחר שימוש בדאודורנט זה): ההוכחה המשמעותית ליעילות הדאודורנט היא הפסקת פעילות בלוטות הלימפה בבית השחי וחשיפת העצם. מטרד? כמובן שזה מטריד. גם לתלוש שיער זה לא הדבר הכי נעים שיש וללכת עם חזיות בחום והלחות הישראלית זה לא תענוג גדול. אנחנו לא פה בשביל ליהנות.

כעת, כשהגיע הקיץ – ניתן להפסיק להשתמש בדאודורנט ולאפשר לאזור להגליד. ריח הזיעה החמצמץ המוכר לכולנו מבן הזוג כבר לא יהיה שם. הסיבה היא פשוטה: בגלל הכווייה ותהליך הריפוי הממושך של הגלד, מן הסתם אנחנו על כמויות גדולות של אנטיביוטיקה. זה אומר שגם אותם חיידקי סרח שמצויים על העור עוברים שיתוק והכחדה עם הזמן. כך במהלך הקיץ הגלד נרפא, הריח לא קיים ובחורף כבר ניתן להפסיק בטיפול – כי ממילא לובשים הרבה שכבות בגדים והריח נשאר בפנים.

וכאן יש הפתעונת קטנה וחביבה – עם תום החורף תגלי ששום שערה לא צמחה בבית השחי. את מקום אותן שערות גועליות מעטרת צלקת גדולה כעדות לנצחון האדם על החיידק. כשלעצמי חגגתי את הנצחון בקעקוע מקורי של כיתוב ביפנית על הזרוע. בחרתי קעקוע מיוחד שאומר ביפנית: "פוטומאקי אונאגי ביג פלייט" – שבתרגום מילולי אומר "תצלם אדם מקיא או נגיד ביג פלייט" (אני לא זוכר מה פרוש ביג פלייט ביפנית). המשמעות של המשפט העתיק הזה היא ששלום ישרור בעולם כשהאהבה תיכנס לנפש (קרדיט לסאו שו, העובדת הפיליפינית של סבא שלי).

סגרנו מעגל: התחלנו מלייבובץ, עברנו אל המשנה, משם לתורת הכאוס, דרך ביולוגיה וחתמנו בחכמה סינית עתיקה.

H2SO4 – מומלץ לרכישה במחסני כימיקלים או אצל ישראלה הכהן-זביידי, בית לחם.

11 תגובות:

  1. האמת? נשמע מה זה פשוט. יש מחיר היכרות לרגל ההשקה?

    השבמחק
  2. הושק בשלהיי המאה ה-19 על ידי בחור צעיר בשם דימיטרי מנדלייב

    השבמחק
  3. אתה חולירה ובקרוב נשמיד אותך ואת כל האומואים

    השבמחק
  4. תודה קורל

    סמי - אני מאחל לך מוות בעריסה

    השבמחק
  5. שטויות... אונגי זה שלום או אהבה ביפנית.

    השבמחק
  6. אם זה כתוב בויקיפדיה זה בטוח נכון
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unagi

    השבמחק
  7. מה את אומרת לי בזה בעצם? שיש לי קעקוע שכתוב עליו "צלופח"???

    השבמחק