יום שני, 29 במרץ 2010

פולחן אישיות – רועת הצאן

מזה זמן שאני בגפי, ערירי ככלב מת וללא עזר מנגד. אספר כאן היום על רועת הצאן הקטנה אליה התוודעתי זה שנים מכבר ואף כי נעלם כליל הקשר הרומנטי בינינו – חברים טובים נשארנו. אם כן, רועת צאן זו היא דמות מסגנון ידוע וכבר באה בימים על פי דעתם של רבים. אף כי יתרונות רבים לה מכאן ומכאן, נראה כי הפוך הוא עולמה, גם סדרי עדיפויותיה שלא כדרך הנכון הם. כיצד נתאר הדבר? איך נעמוד על קוצה של י' זו? והנה אתם אומרים לי ישירות – התחל, דשתי, התחל פשוט לתאר ואנחנו נסתדר. הו... חברי הטובים מכל אדם אתם וכמובן שכפי שהקורא ייתן את חייו למעני מבלי מחשבה נוספת אף אתן אני את שלי לקורא – כל זאת נהיר וברור לכל. אך מדוע זה התרבו הקשיים לפתע בתיאורו של אדם זה או אחר? היות ויוצא דופן הוא אותו אדם ואין בו צבעים בלתי נסבלים או פינות לא מחודדות כי אם גוונים הם וזוויות קלות אשר דופקות אותו כמו ערבי ג'ינג'י עם קוקיות בצ'ק-פוסט.

אם כן, רועת הצאן הבאה בימים היא אשיות עתירת ידע ורבת מקצוענות עד מעל למצופה בתחומה: יודעת היא מלאכת חליבה, האבסה, גזיזת הצמר, שחיטת הבשר, המלחה ועישון... וכל זאת בלחיים של רועת צאן, תפוחים אדומים – שפתיים יישקו, ושיזוף כמקובל. רוצה לומר שהיא אופרציה שלמה של אדם אחד, על גווניו המקצועיים מבפנים ומחוץ. לית מאן דפליג, כך ראוי לה לרועת צאן להראות. גם חכמה של רועי צאן יש לה ותדע מתי להביא צאנה לבאר, כיצד לשאוב המים ומתי לחזור אל הדיר כשהעננים באופק מתקרבים ובלבם דמעות תנין המרנינים כל עשב רענן. וגם חובבנית גדולה היא בתחומים אחרים ולא חובבנית כך סתם, כפי שנאמר על אדם החוטא לפעמים במשחק קובייה או אחר המבטל זמנו בקריאת ספרים. הללו הם חובבנים מלשון לץ ומשתובב. היא חובבנית של עניין ואכן עניינים רבים לה. מכירה היא לפני ולפנים את עולם הספר והשיר, דעותיהם של פילוסופים רבים מוכרים לה, כמו גם הבנות רבות בתחום הנפש. בעלת זיקה מובהקת לעניינים שבקדמת המדעים הקשים (אף כי יש להודות על האמת שהיא שוכחת מהר מאוד משום מה עניינים ועובדות מסוג זה). את כל מעשיה היא מקפידה לעשות על הצד הטוב ביותר וכך לחמה בצבא באויב כקצינת מרגמות ראשית, הצטיינה בלימודי התארים המתקדמים, קטפה פרסים רבים בתחרויות יוקרתיות כנגד הציבור כולו ואף הזדיינה עם כל העיר – אחד לאחד ואיש לא חסר.

ועוד דבר אספר, רק בשביל לסבר את האוזן: אפילו בימים הקשים של החודש, כשיש לה "דייסה" כמו שאומרים הצעירים (ביטוי גועלי) גם אז סבר פניה טובים. ואין זו מסוג הדייסות הקלות (הצעירים המשוגעים הללו, כיצד יכניסו מילים כה דוחות בפי, זאת לא אבין – אבל ניחא. רוצים דייסה, תהיה דייסה. אלו הם פני הדברים ובתוך עמי ישראל חי אני). דייסתה מן הקשות והכואבות אך סברה תמיד מחויך, טוב ומיטיב ולא גורע מהחן והטעם של שאר ימי החודש בהן החיים על פי סדרם הטוב.

ועם השנים בחלוף הימים נשארה ערירית ועניה כשצאן מרעיה משתרך סביבה ורואה בה כמשכוכית. אף על פי שהיו קשרי עזר-נגד ארוכי שנים בעבר הרחוק, הרי שבעשור האחרון לא היו כלל. איננה מצליחה להחזיק מעמד מפאת קצר רוחה ולדבוק בבעל שאת פרי חלציו תגדל תחת קורת גג אחת – ואכן בגיל מופלג זה לוחצים אותה סביבתה ומעיה שלה לאחיזה בעולל מתוצרת עצמית אך אין. זה התעמר, ההוא התרפס, לזה אין שכל ולזה אין גנים טובים... כך נשרפים בזה אחר זה אלם אחר אלם שבפה פעור והלם עוזבים את בית הקייט שבכפר ואת דיר הצאן של הרועה, אל תהומות הנשייה מהם באו. חלקם נשארו, יש לומר את האמת: הפודה שהתחתן ונשא פרי ושלל, הבונה שנשא פרי וללא שלל ואני שאין לי פרי אף לא שלל. יש גם נספחים אחרים שעברו איזה קדנציה באחו, אבל הקשר איתם רופף מטבע הדברים – שהרי אנשים מתקדמים בחיים ויוצרים לעצמם איש איש ובועתו שלו.

לאחרונה ניסה לחרוץ דין איזה נסיך חדש, יפה תואר, חד לשון, נדיב, טוב לב ובעל ממון רב. שטח בפניה כל אשר לו ונבעט כלאחר שבא. הנה לכם עניין. זוהי הרי כל הקומדיה דל ארטה על קצה המזלג של סועד העומד על רגל אחת. כמו דמות קפקאית קלאסית וכמו אותה דמות מסיפור רוסי מפורסם (ואסילי ילך-ולא-יגיע) גם רועת הצאן תלך ולא תגיע. אף כי הכל משוייף לכליל שלמות, החיים חיי נהנתנות, הרצון הוא טוב תמיד והנפש פנויה, חופשית ונכספת אל ההתעלות הרוחנית – תלך ולא תגיע.

ומה בכך? במה שונה רועת צאן זו מחוטב עצים זה או משואב מים אחר? אמת היא, לא שונה מאיש, אלא כדרכו של הטבע ובמידה שכולנו שונים זה מזה. אך היות והטובה בידידי היא מחד, והיות ולבלוג זה כבר נצטברו כמה (וכמה) קוראים טובי מראה... אני רוצה להציג את רועת הצאן, שלא בידיעתה, בפני הציבור הרחב למטרות רבייה וילודה. בן אם אתה קוקסינל או סתם גיי פרנדלי, אם אתה בעל גנים טובים ו\או רעים, אם יש בך הרצון והיכולת ו – הרצון! להקים משפחה אלטרנטיבית, הרי בפניך: רועת צאן. כבת 38. טובת מראה עד למאוד. טובת אישיות, חכמה מצחיקה וחמודה. מעוניינת בבן זכר בהקדם אפשרי. המעוניינים מתבקשים ליצור קשר. זכרו – המטרה היא פריון. הגנים הם טובים פלוס. הרווח הוא נקי.

למה לא אני? כי אני לא רוצה ילדים

3 תגובות: